Programy z grafiką w
tle (test programów
graficznych) - Andrzej Pająk
Tym razem
w szranki stanęły programy, które określamy mianem
programów graficznych. W naszym laboratorium udało
się zgromadzić 22, naszym zdaniem, najciekawsze
aplikacje zarówno komercyjne, jak i te, które mają
status programów shareware. Podobnie jak w latach
ubiegłych, w tym raporcie pojawiły się nowe wersje
znanych już na rynku programów, ale nie zabrakło
też nowości. Każdy w mniejszym lub większym
stopniu używa tego typu aplikacji. Dlatego w
dalszej części Raportu pokazujemy, jakie są
programy, a przede wszystkim, do jakich celów
każdy z nich najlepiej się nadaje.
Z roku na rok na
sklepowych półkach pojawiają się programy z
dopiskiem "aplikacja graficzna" (wiadomo, że nie
chodzi tutaj o graficzny interfejs użytkownika, bo
czasy DOS-a mamy już dawno za sobą). Są to
programy mające za zadanie przetwarzanie grafiki
na komputerze. Tutaj właśnie zaczynają się dla
wielu użytkowników "schody". Zadają oni sobie
pytania, co taki program tak naprawdę potrafi.
Właśnie na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w
tym Raporcie. Kupując program musimy mieć
bowiem świadomość tego, co chcemy za jego pomocą
zrobić. W zależności od tego, czy chcemy zrobić
wizytówki, poprawić stare zdjęcie dziadka,
przygotować gazetkę szkolną albo folder reklamowy,
program musi spełniać całkiem odmienne wymagania.
Często okazuje się też, że różne zadania pociągają
za sobą użycie nie jednego, a kilku programów
graficznych. Żeby się w tym nie zgubić,
każdy z opisywanych programów przebadaliśmy i
oceniliśmy pod względem realizowania najczęściej
spotykanych zadań graficznych. Prezentujemy, jakie
to zadania wraz z opisem, co powinien potrafić
idealny program przeznaczony do ich
realizacji.
Obróbka zdjęć Jest to
chyba najczęstszy powód sięgania po aplikacje
graficzne. Toteż od tej grupy programów wymagamy
głównie poprawienia zapisanego w formie cyfrowej
zdjęcia. Z tego względu główny nacisk kładziemy
tutaj na wyposażenie programu w narzędzia
korygujące kontrast, nasycenie barw: Poziomy i
Krzywe. Do tego dochodzą narzędzia pozwalające na
selekcję i maskowanie tych obszarów pracy, które
mają być poddane zmianom. Obok prac korekcyjnych
program do obróbki bitmap powinien pozwalać na
powielanie fragmentów obrazu (przydatne podczas
usuwania zadrapań czy niechcianych obiektów na
zdjęciu) oraz na cyfrowe ściemnianie (narzędzie
Burn) i doświetlanie (narzędzie Doge), np. nieba
lub cieni. Do tego dochodzi jeszcze filtr maski
wyostrzającej, poprawiający ogólną ostrość
pracy. Skuteczna korekcja zdjęć wymaga
niejednokrotnie możliwości przełączania się
pomiędzy różnymi przestrzeniami barwnymi. Dlatego
też program powinien pozwolić na łatwe poruszanie
się pomiędzy przestrzeniami RGB, CMYK, Lab i skalą
szarości. Jeżeli planujemy przygotowanie
cyfrowych fotomontaży, nieodzowne są warstwy, na
których (jak w kanapce) będziemy po kolei
umieszczać poszczególne elementy projektu. Takie
zadania często wiążą się również z modyfikowaniem
już istniejących prac. Nieodzowne przy tym są
zestawy filtrów wprowadzających do obrazu
różnorodne efekty specjalne (wypełnienia tonalne,
odbicia itp.).
Wizytówki, foldery,
loga Przygotowanie atrakcyjnej galanterii
papierowej poprawia wizerunek każdej firmy. Jeżeli
tylko mamy do tego odpowiednie narzędzia, możemy
zrobić to sami. Potrzebujemy tu programu, który
posługuje się do opisywania pracy wektorami
(zrozumiałymi dla komputera równaniami
matematycznymi). Taki sposób opisu nie zależy od
rozdzielczości i pozwala na swobodne zwiększanie
czy zmniejszanie obiektów. Bez problemu to samo
logo może znaleźć się na wizytówce albo na
billboardzie. Aplikacja wektorowa musi pozwalać na
rysowanie najczęściej występujących kształtów
(prostokąt, elipsa), rysowanie krzywych i ich
dowolne modyfikowanie, przypisywanie tekstu do
kształtów, niezależne wypełnianie kolorem lub
teksturą wnętrza obiektu lub jego
konturu. Przy składaniu broszur przydaje
się bardzo zarządzanie tekstem, czyli dowolne
dobieranie odstępu między wierszami, między
literami, dzielnie wyrazów itd. Do tego dochodzą
jeszcze zarządzanie obiektami: ustawianie
kolejności (co na górze, a co na dole),
wyśrodkowywanie i wyrównywanie obiektów. Programy
graficzne powinny również pozwalać na importowanie
i eksportowanie obiektów do różnych popularnych
formatów graficznych: TIFF, JPG, GIF,
EPS. Oczywiście i tutaj przydatne mogą
okazać się warstwy, zwłaszcza w momencie, kiedy
tworzymy bardzo złożony projekt. Jeżeli zamierzamy
powielać pracę w drukarni, aplikacja musi
obsługiwać przestrzeń kolorów CMYK.
Gazetki, małe DTP W szkole lub w
biurze gazetki, biuletyny mogą cieszyć się dużym
powodzeniem - ważne, by je ciekawie złożyć.
Programy służące do składu tekstu w pewnej mierze
przypominają aplikacje wektorowe. Pozwalają na
rysowanie dowolnych kształtów, wypełnianie ich,
dobieranie grubości i stylu konturu. Jednak tym,
co jest tu głównie wymagane, są możliwości
edycyjne: tworzenie i zarządzanie stronami bez
szkody dla znajdujących się na nich zdjęć i
tekstów. Program, w którym chcemy składać gazetkę,
musi pozwolić na tworzenie dowolnej wielkości
szpalt, które można z sobą połączyć, tak żeby
artykuły "przelewały się" z jednej do drugiej, aż
do momentu osiągnięcia końca. Przy pracy z długimi
tekstami podstawą jest również moduł automatycznie
dzielący wyrazy zgodnie z polskimi
regułami. Wiadomo, że pismo (gazeta) to
nie tylko tekst, dlatego też program powinien
pozwalać na zakładanie pól, w których umieszczone
zostaną obrazy bitmapowe (zdjęcia, wykresy itp.).
Każda ramka (szpalta, pole pod zdjęcie) powinna
poddawać się modyfikacji wielkości i kształtu oraz
przesuwaniu w obrębie strony. Podczas pracy
przydaje się także możliwość definiowania stylów
tytułów, śródtytułów czy akapitów.
WWW Do utworzenia witryny WWW
potrzeba nie tylko edytora HTML, ale również
aplikacji graficznej. Przede wszystkim do
zoptymalizowania pod względem wielkości
umieszczanych na stronach plików bitmapowych.
Druga sprawa to tworzenie przycisków, banerów,
ikon oraz ich animowanie. Część witryn, które
kładą nacisk na jakość, a nie na szybkość
wyświetlania, może być utworzona od początku do
końca w programie graficznym. Jego zadaniem będzie
nie tylko stworzenie projektu graficznego strony
(w postaci pierwotnej jest to jeden wielki obraz
bitmapowy), ale również podzielenie go na części,
zoptymalizowanie pod względem wielkości i
przypisanie interakcji (odnośniki, funkcje
javascriptu). Przykładowo, tworząc przycisk
program powinien nie tylko umożliwić jego łatwe
graficzne wykończenie (kształt, cień), ale również
przypisać mu zadanie, które zostanie wywołane po
uruchomieniu tego przycisku.
Grafika 3D Ta kategoria to przede
wszystkim aplikacje do kreowania przestrzennych
obiektów, ale również zamieniania obiektów
płaskich na przestrzenne. Programy do kreowania
wirtualnych światów należą do najbardziej
złożonych. Przede wszystkim aplikacja ma oferować
możliwość pracy z najbardziej zaawansowanymi
typami płaszczyzn - NURBS - z dowolnym ich
modelowaniem oraz wchodzeniem w interakcje zgodne
z artymetyką boole'owską (dodawanie, odejmowanie
itd.). Wiadomo, że modelowanie przestrzenne jest
bardzo czasochłonne. Program powinien zatem
obsługiwać wszystkie popularne formaty 3D (3DS,
DXF) tak, aby można było "zaciągnąć" przygotowane
wcześniej, nawet w innych aplikacjach, elementy.
Jeżeli chcemy usprawnić proces tworzenia, dobrze
jest poszukać programu z jak najbogatszą
biblioteką gotowych obiektów i tekstur, którymi
obiekty zostaną pokryte. Program 3D
powinien także umożliwiać łatwe definiowanie
widoku tworzonego obiektu (kamery widzące pracę z
różnych ujęć), obracanie projektu i możliwość jego
animowania. W tych programach jednak
najważniejszą sprawą jest przejrzysty i łatwy w
obsłudze interfejs użytkownika, co przy takim
natłoku funkcji ma bardzo duże
znaczenie. Przedstawione tu wymagania to
tylko te, które są najważniejsze i najczęściej
potrzebne. Wiadomo, że każde zadanie może postawić
nowe wymagania, które do tej pory okazywały się
zbędne. Dlatego lepiej, żeby program oferował
więcej niż wydaje się, że jest nam potrzebne.
Najwyżej nie będziemy tego używać, lecz warto to
mieć w zanadrzu.
Program to nie wszystko Mimo że Raport poświęcony jest
oprogramowaniu, to nie można nie wspomnieć o
sprzęcie. Aplikacje graficzne są dość wymagające i
dlatego właśnie podajemy kilka rad i wskazówek
dotyczących sprzętowej części
peceta.
Procesor Zacznijmy
od serca, czyli procesora. Nie ma się co
oszukiwać: im będzie szybszy, tym sprawniej będzie
działała każda aplikacja, również graficzna.
Pamiętajmy jednak, że składanie gazetek czy
korekta obrazów bitmapowych nie obciążają tak
procesora, jak np. programy wektorowe czy 3D. Te
ostatnie do swojej poprawnej pracy najchętniej
skorzystałyby z najnowszych i najszybszych modeli
procesorów. Myśląc jednak realnie musimy wyważyć
wszystkie czynniki. Słabszy procesor co prawda
pozwoli nam na wykonanie tych samych operacji co
najlepszy model, ale będzie potrzebował na to samo
o wiele więcej czasu. Jeżeli więc czas nas nie
goni, to nie powinniśmy zbytnio zastanawiać się
nad procesorem, o ile tylko ma on zegar na
poziomie ok. 600 MHz.
Ile
RAM-u? Dużo ważniejszym niż szybkość pracy
procesora jest wielkość pamięci RAM zainstalowanej
w komputerze. Szczególnie ważne jest to dla
programów służących do obróbki zdjęć. Jeżeli
chcemy obrabiać zeskanowany z wysoką jakością
slajd, to 128 MB pamięci wydaje się niezbędnym
minimum. Duża pamięć przydaje się również, kiedy
pracujemy w tym samym czasie z kilkoma otwartymi
aplikacjami lub oknami tego samego
programu. Reguły są takie, że obraz
bitmapowy, np. podczas dodawania efektów może
wymagać ok. 3-5 razy więcej pamięci niż jego
wielkość. Do tego dochodzi jeszcze ok. 15 MB
potrzebnych na pliki historii, które pozwolą
ewentualnie usunąć wprowadzoną zmianę (tzw. Undo).
Warto pamiętać, że standardowo aplikacje graficzne
przydzielają sobie 50% fizycznej pamięci RAM.
Jeżeli pracujemy tylko z jednym programem (lub
mamy 256 MB RAM), to powinniśmy zmienić tę wartość
na 75% (zmiany dokonuje się w menu odpowiedzialnym
za preferencje programu). Drugi sposób na
kłopoty z niedoborem pamięci to ustawienie tzw.
pamięci wirtualnej Windows. Polecam ustawienie jej
na wartość odpowiadającą 2-, 3-krotnej wielkości
RAM-u. Plik pamięci powinien znajdować się na
najszybszym z dysków systemowych. Na tym samym
dysku powinniśmy także deklarować katalogi
tymczasowe dla aplikacji graficznych. Pamiętajmy
przy tym, że na dysku powinno być co najmniej 250
MB wolnego miejsca zanim uruchomimy jakikolwiek
program.
Dysk twardy Pisząc
o pamięci, nie możemy pominąć dysku twardego.
Wiadomo, że im będzie nowszy, tym będzie lepszy,
szybszy. Jednak z użytkowego punktu widzenia dużo
ważniejsza jest jego pojemność. Każdy skan, każda
praca potrzebuje miejsca na jej przechowanie. W
momencie kiedy np. zaczynamy składać firmowy
biuletyn, pojawiają się następne zdjęcia, wykresy
itd. Słowem każdy numer, każde zadanie będzie
wymagało miejsca na dysku. Do tego dochodzą
również coraz to bardziej pamięciożerne aplikacje
graficzne. Dlatego jeżeli nie mamy nagrywarki
CD-RW lub nie chcemy zbyt często wypalać płyt,
powinniśmy zaopatrzyć się w przynajmniej
10-gigabajtowy dysk.
Coś dla oczu
- monitor Obok pamięci równie ważny jest
monitor. To przecież na niego patrzą nasze oczy
podczas tworzenia projektu. Z tego względu
powinien on mieć nie tylko odpowiednie parametry
techniczne, ale powinien też oferować wysoką
jakość obrazu (ostrość, wierność kolorów). Do
zastosowań domowych 17-calowy monitor będzie w
pełni wystarczający. Oferuje na tyle duże pole
obrazu, że zmieści się na nim większa część pracy.
Zwróćmy tylko uwagę, żeby pracował z
rozdzielczością 1280×1024 przy odświeżaniu
pionowym minimum 75 Hz, a najlepiej 85 Hz. Ma to
niebagatelne znaczenie dla naszych oczu. Kilka
godzin pracy przy monitorze o gorszych parametrach
zapewne skończy się bólami oczu i głowy. Ale
uwaga: czasem zdarza się, że karta grafiki jest
ustawiona na 85 Hz, a mimo to monitor wciąż
pracuje z minimalnym, np. 56-herzowym
odświeżaniem. Często przyczyną takiego stanu
rzeczy jest zainstalowanie standardowych
sterowników monitora Plug&Play zamiast
przeznaczonych dla danego modelu. Ustawiając
monitor warto czasem również zwiększyć wielkość
czcionki ekranowej do 125%. Wtedy wszystkie napisy
menu nie będą aż tak
mikroskopijne.
Karta
grafiki Co do karty grafiki, to nie mamy
się czym zbytnio przejmować. Wystarczy taka, która
będzie potrafiła spełnić opisane wyżej wymagania.
Wyjątkiem jest tu praca z aplikacjami 3D,
szczególnie kiedy nie tylko kreujemy obiekty, ale
również je animujemy. Tutaj karta im będzie
lepsza, tym łatwiej poradzimy sobie z wykonaniem
projektów.
W gąszczu
programów Sądzę, że to wprowadzenie pokazało, jakie
cechy powinien mieć program graficzny w zależności
od planowanego zadania oraz na jakim komputerze
powinniśmy zainstalować tego typu aplikację. Teraz
na wybieg zapraszamy głównych graczy - aplikacje
graficzne. Nie będziemy opisywać tutaj
wszystkich. Główny nacisk kładziemy na te
programy, które są osiągalne i użyteczne dla
większości użytkowników. Jeżeli są od tego jakieś
wyjątki, uzasadniamy je w tekście. Programy
prezentujemy w porządku alfabetycznym. Przy każdym
z nich umieszczone są: nasza ocena, adres
internetowy producenta oraz cena.
Co i jak
testowaliśmy? |
Każdy z
opisywanych programów sprawdzaliśmy pod względem
przydatności do poszczególnych zadań
graficznych, które szczegółowo opisujemy obok.
Rezultatem testu są oceny w skali od 1 do 6,
które mówią, na ile program jest przydatny do
realizacji poszczególnych zadań. Z tych ocen
cząstkowych wynika ocena ogólnej przydatności i
wszechstronności programu. W tej ocenie
poszczególne wyniki przeliczone zostały
procentowo według następującego
schematu:
Ocena końcowa[%] = (z1×w1
+ z2×w2 + z3×w3 + z4×w4 + z5×w5)/2 Gdzie: z1,
z2 ... z5 - ocena poszczególnych
zadań, w1, w2 ... w5 - wagi
odpowiadające tym zadaniom. z1 - obróbka
zdjęć (waga = 41%) z2 - wizytówki, loga (waga
= 15%) z3 - gazetki, małe DTP (waga =
11,5%) z4 - tworzenie stron WWW (waga =
21,5%) z5 - grafika 3D (waga =
11%)
Jak interpretować prezentowane
wyniki? W przypadku ocen pokazujących, jak dana
aplikacja sprawdza się w realizacji
poszczególnych zadań, sprawa jest oczywista.
Ocena ogólnej przydatności pokazuje nam, na ile
jedna aplikacja jest wszechstronna, czyli
inaczej mówiąc - czy jeden program będzie w
stanie poradzić sobie z różnorodnymi zadaniami,
bez potrzeby wydawania pieniędzy na kolejne
aplikacje. Oprócz patrzenia na oceny, zachęcam
do lektury opisów programu, które w głównej
mierze powinny pomóc w
wyborze. |
3D WorldBuilder
3.9 Aplikacja przeznaczona jest
do budowania światów 3D. Wyposażona jest w prosty
i czytelny interfejs, w którego poznaniu pomaga
dołączony tutorial. Program raczej przeznaczony
jest do tworzenia środowiska dla trójwymiarowych
gier w stylu FPP (jak Quake czy Tomb Raider).
Można od niego zacząć swoje wchodzenie w świat 3D,
ale do poważniejszej pracy raczej się nie
nadaje. Uwaga! Podczas instalacji program
pyta o numer seryjny, który dostajemy po
zarejestrowaniu się na stronie.
Producent: http://www.morfit.com/ Cena:
careware
Amapi 3D
5.1 Amapi może zaspokoić
wymagania zawodowych projektantów, lecz zarazem
jest na tyle prosty, aby mogli używać go
początkujący użytkownicy. Intuicyjny interfejs
użytkownika oferuje do wyboru dwie możliwości:
interfejs "Standard" i "Natural Design". Wygląd
palet narzędziowych można dostosowywać do
indywidualnych potrzeb. Pozwala to użytkownikowi
dynamicznie modelować przedmiot przez działanie na
jego szkicu lub profilu. Program posługuje się
podczas tworzenia płaszczyznami parametrycznymi
NURBS. Amapi ma także moduł renderowania,
sprawdzający się w zastosowaniach domowych. Za
jego pomocą możemy w krótkim czasie obejrzeć
orientacyjny wygląd utworzonego obiektu (wstępny
rendering). Wartą odnotowania funkcją programu
jest transformacja (morfing), umożliwiająca w
bardzo prosty sposób przekształcenie jednego
przedmiotu w inny. Powstałą w ten sposób animację
można zapisać do pliku w formacie np. QuickTime.
Ciekawą funkcją jest Skinning, która pozwala
zaznaczyć zestaw otwartych lub zamkniętych
krzywych i utworzyć łączącą je siatkę (mesh).
Funkcja ta jest wprost wymarzona do tworzenia
modeli ludzkiej twarzy, bowiem za jej pomocą
możemy w łatwy sposób zmieniać np. mimikę. Amapi
potrafi importować i eksportować pliki w formatach
wielu popularnych programów graficznych.
Najważniejsze jest to, że program ma minimalne
wymagania sprzętowe. Efekt końcowy nie ustępuje
jakością pracom tworzonym w profesjonalnych
programach do modelowania przestrzennego.
Publikowanie trójwymiarowych, interaktywnych
animacji w Internecie ułatwia bardzo ciekawa
funkcja, jaką jest eksport do formatu ZAP.
Rozmiary pliku są przy tym zredukowane do zaledwie
kilku kilobajtów, co powoduje, że wczytywanie
animacji nawet przy powolnym transferze danych
jest bardzo szybkie.
Producent: http://www.tgs.com/ Cena:
399 USD
Bryce
4 Jest to dość specyficzny
program 3D. Jego zadaniem jest tworzenie
nieistniejących krajobrazów. Mamy do dyspozycji
bardzo bogate menu, które moim zdaniem jest jednak
mało czytelne - bez podręcznika ani rusz. Lecz gdy
zapoznamy się z oferowanymi przez program
funkcjami, okazuje się, że jego możliwości są
ogromne. Program, mimo że dość wąsko
wyspecjalizowany, ma funkcjonalność pakietów 3D z
górnej półki: bogate biblioteki obiektów, tekstur.
Tworzenie scenerii ułatwia dynamiczny edytor
terenu, środowiska i pogody. Możliwe są również
operacje pomiędzy obiektami zgodne z algebrą
Boole'a. Dodatkowo każdy ze światów może być
jeszcze animowany! Po wykreowaniu prace możemy
albo zapisać w jednym z formatów rozumianych przez
aplikacje 3D, albo jako obraz bitmapowy (TIFF,
JPG).
Producent: http://www.corel.com/ Cena:
199 USD
Cinema 4D
GO Jest to aplikacja do
tworzenia grafiki przestrzennej. Jej "ojcami" są
profesjonalne wersje SE i XL. GO oferuje
funkcjonalność i szybkość swoich poprzedników,
lecz za znacznie niższą cenę (wersja XL kosztuje
ponad 3000 DM). Dzięki swoim możliwościom sprawdzi
się w przygotowywaniu grafik 3D do dokumentów czy
Internetu. Bez problemu możemy przygotować również
animacje i wysłać ją na wyjście wideo w formacie
S-VHS z oversamplingiem 4×4. Cinema wyposażona
jest w dobry moduł renderujący, który szybko i
bardzo dokładnie nakłada tekstury. Za fotorealizm
obiektów odpowiadają dobrze przygotowane algorytmy
antyaliasingu, autentyczne odbicia, możliwość
ustawienia formatu filmu, głębi ostrości, kąta
widzenia obiektywu itd.
Producent: http://www.maxon.de/ Cena:
300 DM
Cool 3D
3.0 Prosty program do tworzenia
trójwymiarowych, również animowanych ozdobników do
dokumentów, prezentacji i stron WWW. Najlepiej
sprawdza się w generowaniu przestrzennych napisów,
którym możemy nadawać dowolne kształty i
wypełnienia. Tworzoną pracę możemy także wzbogacić
o obiekty geometryczne lub dodać dowolnie
narysowane kształty oraz obrazy bitmapowe. Cool 3D
umożliwia kontrolowanie przebiegu kreowanych
animacji przez okno timeline. Proces tworzenia
ułatwiają biblioteki tekstur, style animacji,
style oświetlenia i efekty specjalne. Prace można
zapisywać w formatach: BMP, GIF, JPEG, TGA lub
jako animacje w formatach GIF, AVI,
MOV.
Producent: http://www.ulead.com/ Cena:
79,95 USD
CorelDRAW
10 Nazwa tego pakietu kojarzona
jest najczęściej z wektorową aplikacją o tej samej
nazwie. W istocie jest to zestaw wszechstronnych
programów. Pierwszy z nich to moduł wektorowy,
właśnie CorelDRAW. Moim zdaniem idealny program
wektorowy, który w najnowszej edycji doczekał się
kilku udoskonaleń: możemy teraz dowolnie
modyfikować kształt ramki z tekstem, przypisywać
obiektom linki i skrypty internetowe, tworzyć
obraz typu rollover, zapisywać projekt jako stronę
WWW i wiele innych. Drugi element pakietu to
Photo-Paint odpowiedzialny za edycję grafiki
bitmapowej. Nie oferuje co prawda takiej
funkcjonalności jak Photoshop, ale jest stosunkowo
dobrym i wszechstronnym programem wyposażonym we
wszystkie potrzebne narzędzia. W
dziesiątej wersji do pakietu dodano program
R.A.V.E., który oferuje to samo co DRAW plus
możliwość wprowadzania animacji tworzonych
obiektów i ich zapisywanie w popularnych formatach
filmowych lub też jako animacje dla Internetu
(Flash). Całość uzupełniają aplikacje narzędziowe:
Corel Capture do przechwytywania ekranów,
narzędzie do tworzenia tekstur Corel Texture,
program do wektoryzacji bitmap i rozpoznawania
tekstu - Corel OCR-Trace oraz ogromna biblioteka
clipartów (ponad 40 tys). Moim zdaniem ten pakiet
powinien być w każdym komputerze.
Producent: http://www.corel.com/ Cena:
550 USD (upgrade - 240 USD)
Custom
Photo Składa się on z dedykowanego
domowym użytkownikom programu Photo House 5 (jest
składnikiem także innych aplikacji Corela) i
aplikacji Project Designer oraz ponad 4000 zdjęć,
4000 clipartów, 1000 przykładowych szablonów
projektów itd. Photo House 5 przeznaczony jest do
edycji fotografii. Project Designer zaś służy do
realizacji projektu. Po jego uruchomieniu mamy do
dyspozycji czytelne menu, które pozwala wybrać
jeden z gotowych projektów albo od podstaw
stworzyć własny. Przygotowane szablony podzielone
zostały na 21 kategorii. Wybierając konkretny,
możemy także skorzystać z gotowych pomysłów jego
dalszej realizacji. Wszystkie szablony utrzymane
są raczej w amatorskim niż profesjonalnym stylu.
Obsługa obu programów jest bardzo prosta. Praca
rozpoczyna się od wyboru źródła fotografii: aparat
cyfrowy, skaner lub plik. Następnie korzystamy z
notatnika, którego szereg zakładek pozwala na
zmianę rozmiarów fotografii, poprawienie jej
jakości, wykonanie retuszu i dodanie efektów
specjalnych czy wykonanie montażu. Najważniejsze
dla mniej zaawansowanych użytkowników są
wyświetlane w notatniku informacje, co i kiedy
zrobić, żeby np. usunąć efekt czerwonych oczu albo
usunąć ze zdjęcia zadrapania i skazy. Photo House
współpracuje z Designerem, do którego za pomocą
jednego kliknięcia myszą możemy przesłać
poprawione zdjęcie (funkcja działa także w drugą
stronę). Projekty możemy zapisać jako witrynę
WWW.
Producent: http://www.corel.com/ Cena:
29,99 USD
Fireworks
4 Ten program przeznaczony jest
do przygotowywania grafik na stony internetowe.
Główną zaletą tej aplikacji jest łatwe tworzenie
przycisków, map graficznych, animowanych GIF-ów i
optymalizowanie grafiki dla WWW. Nie zabrakło
narzędzi do dzielenia dużych obrazów na mniejsze
fragmenty, ich opytmalizacji i przypisywania im
różnych interakcji. Edycja może odbywać się na
superprecyzyjnym poziomie pojedynczych pikseli.
Możliwości programu poszerzają m.in. narzędzia
wektorowe (krzywe), edycja tekstu, zestaw efektów
specjalnych, bogate style pędzli. Fireworks
pozwala przypisywać przyciskom skrypty Javy i
zadania typu rollover. Bardzo przydatna podczas
pracy jest również możliwość importowania grafik z
programów bitmapowych (Photoshop, Illustrator)
wraz z zachowaną strukturą warstw.
Producent: http://www.macromedia.com/
Cena: ok. 1900 zł
GIF
Animator Ten prosty w obsłudze program
dedykowany jest przede wszystkim webdesignerom -
pozwala tworzyć animowane GIF-y, np. banery
reklamowe. Z programem albo pracujemy korzystając
z tzw. czarodziejów (dzięki którym program krok po
kroku prowadzi użytkownika przez proces budowania
animacji, aż po jej optymalizację), albo
tradycyjnie - używając funkcjonalnego interfejsu
użytkownika i bogatej palety narzędzi. Aplikacja
umożliwia tworzenie i modyfikowanie pojedynczej
animacji lub łączenie kilku animacji. Umieszczanie
oraz manipulowanie poszczególnymi klatkami
animacji odbywa się za pomocą myszki, przy użyciu
techniki drag&drop. Każda ramka animacji może
być dowolnie przycinana i obracana. Możliwe jest
tworzenie banerów zawierających animowany tekst i
stosowanie efektów przenikania. GIF Animator
pozwala zapisywać animacje do formatów AVI, MOV,
Autodesk lub jako sekwencje obrazków. Gotowe
dzieła mogą być także zapisane jako plik
wykonywalny EXE.
Producent: http://www.ulead.com/ Cena:
39,95 USD
Gimp
1.2 Program znany jest głównie z
platform linuksowych. Od pewnego czasu jest jednak
dostępny w wersji dla Windows. Rozprowadzony na
zasadach bezpłatnej licencji GPL jest obok Paint
Shop Pro najlepszym programem niekomercyjnym.
Program wyposażony jest w specyficzny interfejs,
który efektywnie wykorzystuje całe dostępne dla
programu miejsce ekranu. Pierwszy rzut oka na
program sprawia wrażenie, że Gimp to klon
Photoshopa. Nie jest to prawda, choć możliwościami
nie ustępuje mu aż tak bardzo. I najważniejsze, że
jest całkowicie za darmo!
Producent: http://www.gimp.org/ Cena:
bezpłatna licencja GLP
Illustrator
9 Program wektorowy producenta
najbardziej znanego z Photoshopa. Jak przystało na
narzędzie dla profesjonalistów, aplikacja została
wyposażona we wszystko, co w grafice wektorowej
jest potrzebne. Znalazły się w nim jednak także
zupełnie nowe możliwości, których nie ma w innych
programach. Po pierwsze, technika otrzymywania
efektu przezroczystości, który nadajemy obiektom,
ich grupom, a nawet całym warstwom z rozróżnieniem
na obrys i wypełnienie obiektów. W ramach tego
samego tekstu możemy przypisać różne rodzaje
przezroczystości pojedynczym znakom lub słowom.
Drugie, co wyróżnia Illustratora to narzędzia dla
twórców witryn WWW. Program w prosty sposób
przekształca projekty wektorowe w zoptymalizowane
bitmapy. Możliwe jest także tworzenie prezentacji
i animacji przeznaczonych dla Internetu w postaci
uniwersalnych plików wektorowych formatów Flash
(SWF) i Scalable Vector Graphics (SVG). Program
umożliwia eksport całych plików graficznych lub
pojedynczo każdej warstwy w formacie SWF. Z kolei
SVG, łączący możliwości formatu Flash i języków
XML, CSS oraz animacji w DHTML, pozwala na
prezentowanie trójwymiarowych, interakcyjnych
obiektów w publikacjach elektronicznych i w
Internecie.
Producent: http://www.adobe.com/ Cena:
3160 zł
NeoPaint
4b Jest to prosty program do
tworzenia i retuszu cyfrowych obrazów. Interfejs
użytkownika dostosowuje swój wygląd w zależności
od tego, jakie narzędzia wykorzystujemy. Oprócz
podstawowych narzędzi, NeoPaint wyposażony jest w
ponad 50 efektów specjalnych. Nie zabrakło także
opcji umożliwiających korekcję jasności,
kontrastu, nasycenia i balansu kolorów. Niestety,
tutaj daleko mu nawet do Paint Shop Pro. Nie
współpracuje również z warstwami. Ciekawostką jest
fakt, że programu można użyć do przygotowywania
ikon i kursorów nawet animowanych.
Producent: http://www.neosoftware.com/ Cena:
59,95 USD
Painter
6 To już szósta wersja
najlepszego z dostępnych na rynku programów
malarskich. Program zaskakuje swym opakowaniem -
jest sprzedawany w blaszanej "puszce na farbę", do
której otworzenia trzeba użyć śrubokręta. Swoimi
podstawowymi możliwościami przypomina Adobe
Photoshopa. Głównym atutem programu jest
przeogromny wybór narzędzi malarskich, m.in.
kredka świecowa, pastel, ołówek, węgiel, akwarela,
farba olejna. Przybory "zachowują się" tak jak ich
odpowiedniki w pracowni malarza. Dlatego na
przecięciu się dwóch pociągnięć: żółtego i
niebieskiego pędzlem farbą akwarelową powstanie
barwa zielona - kolory wymieszają się. Podobnie
jest z kryciem i nakładaniem różnych narzędzi.
Jeżeli jeszcze do komputera mamy podłączony czuły
na nacisk tablet, to wtedy w zależności od siły
nacisku zmienia się grubość i intensywność
rysowanej kreski. Jednak narzędzia to tylko część
potęgi Paintera. Kolejną łączącą ten program z
pracownią malarską cechą jest biblioteka papierów.
Każdy artysta znajdzie tu swój ulubiony rodzaj
"nośnika", począwszy od papieru ze zwykłego bloku,
przez papier młotkowy, czerpany po fakturę szkła.
Do tego dochodzą warstwy oraz bogaty zestaw
efektów. Najnowsza wersja programu
zawiera również kilka narzędzi do tworzenia
grafiki na potrzeby WWW: narzędzie do dzielenia
pracy na fragmenty (slices), tworzenie obrazów
zmieniających się po najechaniu myszką (rollover),
narzędzia do tworzenia wypukłych przycisków,
plików tła. Ten program, ze względu na jego wąską
specjalizację, polecamy raczej osobom z zacięciem
artystycznym.
Producent: http://www.corel.com/ Cena:
399 USD
Paint Shop Pro
7 Najbardziej chyba znany obok
Photoshopa program graficzny. Jego podstawową, ale
nie jedyną, zaletą jest status shareware. Program
oferuje zestaw wszystkich potrzebnych narzędzi,
zarówno edycyjnych, jak i korekcyjnych.
Współpracuje z trzema rodzajami warstw:
wektorowymi, rastrowymi i korekcyjnymi. Pierwsze
dwa typy są oczywiste, natomiast warstwa
korekcyjna pozwala wprowadzać poprawki jasności,
kontrastu, nasycenia barw bez potrzeby
wprowadzenia tych zmian na stałe. Nie zabrakło
także zbioru efektów specjalnych (11 kategorii).
Najnowsza wersja dystrybuowana jest z modułem do
tworzenia animacji Animation Shop 3.0. Jest on
szczególnie przydatny podczas przygotowywania
ruchomych banerów, ikon czy kursorów. Jeśli nie
chcemy wydawać zbyt dużo pieniędzy, koniecznie
sięgnijmy po ten program.
Producent: http://www.jasc.com/ Cena:
shareware, opłata 99,95 USD
PhotoImpact
6 Jest to dość specyficzny
program do obróbki bitmap. Specyficzny dlatego, że
oprócz korekcji i retuszu zdjęć położono tutaj
nacisk na grafiki i teksty dla stron WWW. Łatwy w
obsłudze interfejs pomaga szybko poprawić
zeskanowane zdjęć: zmiana jasności, kontrastu,
kolorów, usuwanie efektu "czerwonych oczu",
wyostrzanie. Specjalne narzędzia umożliwiające
modyfikację wyglądu tekstu, zarówno jego
kształtów, jak i materiału wypełniającego (np.
neon, metal) przydają się podczas tworzenia grafik
internetowych. Pomocne okazują się tutaj także
przybory malarskie i bogata biblioteka efektów
specjalnych (60) typu deszcz, śnieg, gwiazdy.
Dołączono także narzędzia generujące dowolnego
kształtu trójwymiarowe przyciski, różne wzory tła
na strony WWW. Program potrafi również
automatycznie generować kod HTML. Poza tym potrafi
on łączyć wszystkie elementy strony: tekst,
grafikę, animacje, tabele, przekształcając je w
gotowy kod HTML. Dostępne jest także tworzenie
kodu JavaScript.
Producent: http://www.ulead.com/ Cena:
89,95 USD
PhotoLine 32
7.1 Shareware’owa aplikacja
służąca do edycji cyfrowo zapisanych obrazów.
Interfejs użytkownika wzorowany jest na liderze
tego typu programów, czyli Adobe Photoshopie.
Obsługuje warstwy, współpracuje z wtyczkami
plug-in, ma zestaw podstawowych narzędzi. Ma nawet
narzędzie do rysowania krzywych wektorowych, które
można wypełniać kolorem lub teksturami. Jednak już
po pierwszym uruchomieniu widać, że jest kierowany
do użytkowników stawiających dopiero pierwsze
kroki w dziedzinie grafiki komputerowej. Nie
znajdziemy w nim ani funkcji Poziomów, ani
Krzywych.
Producent: http://www.pl32.com/ Cena:
69 USD
PhotoModeler
3.1 Program pozwalający zamienić
płaskie obrazy na obiekty przestrzenne. Wszystko
to jest możliwe dzięki fotogrametrii - nauce
pozwalającej na budowanie obiektów 3D z
fotografii. Obiektem wejściowym może być
jakiekolwiek zdjęcie. W programie przypisane
zostaną obiektom punkty, linie i tekstury
materiałów. Przygotowany obiekt możemy zapisać w
jednym z formatów rozumianych przez inne aplikacje
3D (DXF, 3DS, VRML). Praca z programem jest
stosunkowo prosta. Tym bardziej, że pierwszą
aplikacją po otworzeniu jest plik dobrze
skonstruowanego tutoriala.
Producent: http://www.photomodeler.com/ Cena:
wersja Litle jest darmowa
Photoshop
6.0 Przy opisie tego programu
trzeba zacząć od tego, że jest to idealny program
do obróbki grafiki bitmapowej. Przede wszystkim
mamy tutaj do dyspozycji niezwykle precyzyjne
narzędzia do korekty skanowanych zdjęć i ich
retuszu. Mimo że nazwy i wygląd niektórych z nich
są podobne do tych z innych programów, to tutaj są
one najwyższej jakości. Dlatego właśnie ten
program używany jest przez profesjonalistów. Obok
narzędzi korekcyjnych znajdziemy duże menu
poświęcone selekcji i warstwom. W najnowszej
wersji Photoshop zyskał również obsługę obrazów
wektorowych. Można teraz łatwo tworzyć figury
geometryczne o różnorodnych kształtach (elipsa,
prostokąt, linia itp.). Obiekty wektorowe mogą się
ze sobą dowolnie łączyć zgodnie z regułami znanymi
z działań przeprowadzanych na zbiorach (suma,
część wspólna itp.). Program wyposażony jest także
w bardzo dobry mechanizm edycji tekstu: łatwe
ustawianie typu, wielkości, koloru, kąta
nachylenia czcionki, kontrola paragrafu, wektorowe
zakrzywianie linii tekstu. Oczywiście w programie
tej klasy nie zabrakło bardzo bogatego zestawu
efektów specjalnych, ale nie są to fajerwerki,
lecz przydatne w twórczej pracy
narzędzia. Nowoczesne narzędzia graficzne
i umieszczone w bibliotekach style umożliwiają
generowanie przycisków, składowych menu i wielu
innych typowych elementów graficznych stron WWW.
Można je łatwo integrować z językiem JavaScript,
tworząc interaktywne elementy dokumentów HTML. Do
programu dołączony jest inny produkt firmy Adobe -
ImageReady 3.0, którego głównym zadaniem jest
przygotowywanie i optymalizacja grafiki
przeznaczonej do Internetu. Photoshop
jest drogim programem, ale często jego poprzednie
wersje są dołączane do skanerów, a wtedy jego
koszt znacznie spada. Być może jest to jeden ze
sposobów na jego tańszy zakup.
Producent: http://www.adobe.com/ Cena:
ok. 4600 zł
Print House
2000 Bardzo prosty w obsłudze
program do tworzenia domowych publikacji i edycji
map bitowych. Dzięki wbudowanemu kreatorowi możemy
w prosty sposób przygotować kalendarz, kartkę z
życzeniami czy dyplom. Wszystko to jest wspierane
ogromną, biblioteką 80 000 gotowych wzorów i
clipartów. W praktyce Print House składa
się z dwóch samodzielnych programów: Print House 5
i Photo House 5. Pierwszy służy do projektowania
wektorowego, drugi do obróbki bitmap. Photo House
wyposażono w kreator ilustracji, który przez
kolejne zapytania i uściślenia żądanego dokumentu,
wzbogacone miniaturkami przeglądanych szablonów,
szybko doprowadza użytkownika do zamierzonego
celu. Gdy wybierze się już ten właściwy
szablon (np. kartkę świąteczną), bez trudu można
powielić go na cały obszar zadruku. Szablon składa
się z odpowiedniej liczby wzorców, w pełni
zagospodarowujących zadeklarowany format strony.
Photo House zawiera podstawowe narzędzia do edycji
cyfrowych. Pozwala na kadrowanie, zmianę
wielkości, rozdzielczości i formatu graficznego
ilustracji, a także dodanie tekstu do zdjęcia oraz
wprowadzanie korekcji kolorystycznej. Do
dyspozycji znajduje się też wiele artystycznych
efektów specjalnych. Pamiętajmy jednak, że jest to
program kierowany głównie do tych użytkowników,
którzy wolą posługiwać się wszelkiego rodzaju
kreatorami, więc niektóre opcje "ręczne"
pozostawiają wiele do życzenia.
Producent: http://www.corel.com/ Cena:
69 USD
Print Office
2000 W tym pakiecie Corela
dedykowanym do małych biur znalazły się cztery
osobne programy. Znany już z innych opisów Photo
House 5, Print Office 5, CorelCENTRAL 9 i
WEB.DESIGNER 2. Aplikacja Print Office 5 działa
właściwe tak samo, jak Print House z tym, że
nastawiona jest na druki wykorzystywane w biurze:
wizytówki, broszury itp. Dwie pozostałe aplikacje
nie należę już do grona "graficznych". CENTRAL to
zaawansowany menedżer zadań, a WEB.DESIGNER jest
aplikacją do tworzenia i zarządzania stronami WWW.
Paint Office 2000 jest na pewno godny polecenia
dla biur, które nie mają specjalizowanej sekcji
graficznej, a potrzebują od czasu do czasu
przygotować szybko jakieś materiały.
Producent: http://www.corel.com/ Cena:
49,99 USD
Publisher 2000
PL MS Publisher jest programem
do tworzenia publikacji, czyli tzw. składu
komputerowego. Program przygotowany został z myślą
o wszystkich użytkownikach. Dlatego pierwsze, co
od razu można zauważyć to prosty i przejrzysty
interfejs, rozbudowana pomoc, gotowe szablony i
kreatory użytecznych publikacji, które ułatwiają
znacznie osiągnięcie zamierzonego efektu. W
bogatej bibliotece dołączonej do programu i
umieszczonej wraz z nim na jednym krążku CD-ROM
znajdziemy m.in. kilkadziesiąt dekoracyjnych
czcionek, zbiór przeszło tysiąca skatalogowanch
symboli i grafik przykładowych, w tym
kilkadziesiąt artystycznych obramowań oraz szereg
wzorców kalendarzy, wizytówek, ulotek, folderów i
innych powszechnie używanych
akcydensów. Szpalty tekstowe i pola zdjęciowe
tworzone są w postaci ramek, które możemy dowolnie
układać na stronie (teksty "przelewają się"
pomiędzy szpaltami automatycznie; wyrazy dzielone
są zgodnie z polskimi zasadami ortograficznymi).
Program wykrywa nieregularny obrys grafiki i
potrafi "oblać" ją tekstem po nieregularnej
ścieżce i w zadanej odległości. Przy składaniu
większej ilości tekstu można utworzyć własne style
określające atrybuty czcionki, odstępów
międzyliterowych, międzywyrazowych i interlinii
oraz sposobu uporządkowania tekstu w akapicie.
Publisher z pewnością pomoże łatwo przygotować
większość biurowych publikacji.
Producent: www.microsoft.com/poland Cena:
430 zł
Strata 3D
3.0.2 Program przeznaczony jest do
modelowania trójwymiarowego. W przeciwieństwie do
innych tego typu aplikacji ta jest bardzo prosta w
obsłudze i na dodatek darmowa. Intuicyjny w
obsłudze interfejs użytkownika nie powinien
sprawić kłopotu nawet początkującym. Kolejna
zaleta to szybkie i dobre jakościowo renderowanie
obiektów materiałami, które instalują się wraz z
programem (tła, tekstury, efekty specjalne). Co tu
dużo pisać, ten program trzeba zainstalować tym
bardziej, że jest całkowicie za darmo (musimy się
jedynie zarejestrować).
Producent: http://www.3d.com/ Cena:
freeware
Nasz wybór
|