ENTER 3/2001
raport

Programy z grafiką w tle
(test programów graficznych) - Andrzej Pająk

Tym razem w szranki stanęły programy, które określamy mianem programów graficznych. W naszym laboratorium udało się zgromadzić 22, naszym zdaniem, najciekawsze aplikacje zarówno komercyjne, jak i te, które mają status programów shareware. Podobnie jak w latach ubiegłych, w tym raporcie pojawiły się nowe wersje znanych już na rynku programów, ale nie zabrakło też nowości.
Każdy w mniejszym lub większym stopniu używa tego typu aplikacji. Dlatego w dalszej części Raportu pokazujemy, jakie są programy, a przede wszystkim, do jakich celów każdy z nich najlepiej się nadaje.

 

Z roku na rok na sklepowych półkach pojawiają się programy z dopiskiem "aplikacja graficzna" (wiadomo, że nie chodzi tutaj o graficzny interfejs użytkownika, bo czasy DOS-a mamy już dawno za sobą). Są to programy mające za zadanie przetwarzanie grafiki na komputerze. Tutaj właśnie zaczynają się dla wielu użytkowników "schody". Zadają oni sobie pytania, co taki program tak naprawdę potrafi. Właśnie na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w tym Raporcie. 
Kupując program musimy mieć bowiem świadomość tego, co chcemy za jego pomocą zrobić. W zależności od tego, czy chcemy zrobić wizytówki, poprawić stare zdjęcie dziadka, przygotować gazetkę szkolną albo folder reklamowy, program musi spełniać całkiem odmienne wymagania. Często okazuje się też, że różne zadania pociągają za sobą użycie nie jednego, a kilku programów graficznych. 
Żeby się w tym nie zgubić, każdy z opisywanych programów przebadaliśmy i oceniliśmy pod względem realizowania najczęściej spotykanych zadań graficznych. Prezentujemy, jakie to zadania wraz z opisem, co powinien potrafić idealny program przeznaczony do ich realizacji.

Obróbka zdjęć
Jest to chyba najczęstszy powód sięgania po aplikacje graficzne. Toteż od tej grupy programów wymagamy głównie poprawienia zapisanego w formie cyfrowej zdjęcia. Z tego względu główny nacisk kładziemy tutaj na wyposażenie programu w narzędzia korygujące kontrast, nasycenie barw: Poziomy i Krzywe. Do tego dochodzą narzędzia pozwalające na selekcję i maskowanie tych obszarów pracy, które mają być poddane zmianom. Obok prac korekcyjnych program do obróbki bitmap powinien pozwalać na powielanie fragmentów obrazu (przydatne podczas usuwania zadrapań czy niechcianych obiektów na zdjęciu) oraz na cyfrowe ściemnianie (narzędzie Burn) i doświetlanie (narzędzie Doge), np. nieba lub cieni. Do tego dochodzi jeszcze filtr maski wyostrzającej, poprawiający ogólną ostrość pracy. 
Skuteczna korekcja zdjęć wymaga niejednokrotnie możliwości przełączania się pomiędzy różnymi przestrzeniami barwnymi. Dlatego też program powinien pozwolić na łatwe poruszanie się pomiędzy przestrzeniami RGB, CMYK, Lab i skalą szarości. 
Jeżeli planujemy przygotowanie cyfrowych fotomontaży, nieodzowne są warstwy, na których (jak w kanapce) będziemy po kolei umieszczać poszczególne elementy projektu. Takie zadania często wiążą się również z modyfikowaniem już istniejących prac. Nieodzowne przy tym są zestawy filtrów wprowadzających do obrazu różnorodne efekty specjalne (wypełnienia tonalne, odbicia itp.).

Wizytówki, foldery, loga
Przygotowanie atrakcyjnej galanterii papierowej poprawia wizerunek każdej firmy. Jeżeli tylko mamy do tego odpowiednie narzędzia, możemy zrobić to sami. Potrzebujemy tu programu, który posługuje się do opisywania pracy wektorami (zrozumiałymi dla komputera równaniami matematycznymi). Taki sposób opisu nie zależy od rozdzielczości i pozwala na swobodne zwiększanie czy zmniejszanie obiektów. Bez problemu to samo logo może znaleźć się na wizytówce albo na billboardzie. Aplikacja wektorowa musi pozwalać na rysowanie najczęściej występujących kształtów (prostokąt, elipsa), rysowanie krzywych i ich dowolne modyfikowanie, przypisywanie tekstu do kształtów, niezależne wypełnianie kolorem lub teksturą wnętrza obiektu lub jego konturu. 
Przy składaniu broszur przydaje się bardzo zarządzanie tekstem, czyli dowolne dobieranie odstępu między wierszami, między literami, dzielnie wyrazów itd. Do tego dochodzą jeszcze zarządzanie obiektami: ustawianie kolejności (co na górze, a co na dole), wyśrodkowywanie i wyrównywanie obiektów. Programy graficzne powinny również pozwalać na importowanie i eksportowanie obiektów do różnych popularnych formatów graficznych: TIFF, JPG, GIF, EPS. 
Oczywiście i tutaj przydatne mogą okazać się warstwy, zwłaszcza w momencie, kiedy tworzymy bardzo złożony projekt. Jeżeli zamierzamy powielać pracę w drukarni, aplikacja musi obsługiwać przestrzeń kolorów CMYK.

Gazetki, małe DTP
W szkole lub w biurze gazetki, biuletyny mogą cieszyć się dużym powodzeniem - ważne, by je ciekawie złożyć. Programy służące do składu tekstu w pewnej mierze przypominają aplikacje wektorowe. Pozwalają na rysowanie dowolnych kształtów, wypełnianie ich, dobieranie grubości i stylu konturu. Jednak tym, co jest tu głównie wymagane, są możliwości edycyjne: tworzenie i zarządzanie stronami bez szkody dla znajdujących się na nich zdjęć i tekstów. Program, w którym chcemy składać gazetkę, musi pozwolić na tworzenie dowolnej wielkości szpalt, które można z sobą połączyć, tak żeby artykuły "przelewały się" z jednej do drugiej, aż do momentu osiągnięcia końca. Przy pracy z długimi tekstami podstawą jest również moduł automatycznie dzielący wyrazy zgodnie z polskimi regułami. 
Wiadomo, że pismo (gazeta) to nie tylko tekst, dlatego też program powinien pozwalać na zakładanie pól, w których umieszczone zostaną obrazy bitmapowe (zdjęcia, wykresy itp.). Każda ramka (szpalta, pole pod zdjęcie) powinna poddawać się modyfikacji wielkości i kształtu oraz przesuwaniu w obrębie strony. Podczas pracy przydaje się także możliwość definiowania stylów tytułów, śródtytułów czy akapitów.

WWW
Do utworzenia witryny WWW potrzeba nie tylko edytora HTML, ale również aplikacji graficznej. Przede wszystkim do zoptymalizowania pod względem wielkości umieszczanych na stronach plików bitmapowych. Druga sprawa to tworzenie przycisków, banerów, ikon oraz ich animowanie. Część witryn, które kładą nacisk na jakość, a nie na szybkość wyświetlania, może być utworzona od początku do końca w programie graficznym. Jego zadaniem będzie nie tylko stworzenie projektu graficznego strony (w postaci pierwotnej jest to jeden wielki obraz bitmapowy), ale również podzielenie go na części, zoptymalizowanie pod względem wielkości i przypisanie interakcji (odnośniki, funkcje javascriptu). Przykładowo, tworząc przycisk program powinien nie tylko umożliwić jego łatwe graficzne wykończenie (kształt, cień), ale również przypisać mu zadanie, które zostanie wywołane po uruchomieniu tego przycisku.

Grafika 3D
Ta kategoria to przede wszystkim aplikacje do kreowania przestrzennych obiektów, ale również zamieniania obiektów płaskich na przestrzenne. Programy do kreowania wirtualnych światów należą do najbardziej złożonych. Przede wszystkim aplikacja ma oferować możliwość pracy z najbardziej zaawansowanymi typami płaszczyzn - NURBS - z dowolnym ich modelowaniem oraz wchodzeniem w interakcje zgodne z artymetyką boole'owską (dodawanie, odejmowanie itd.). Wiadomo, że modelowanie przestrzenne jest bardzo czasochłonne. Program powinien zatem obsługiwać wszystkie popularne formaty 3D (3DS, DXF) tak, aby można było "zaciągnąć" przygotowane wcześniej, nawet w innych aplikacjach, elementy. Jeżeli chcemy usprawnić proces tworzenia, dobrze jest poszukać programu z jak najbogatszą biblioteką gotowych obiektów i tekstur, którymi obiekty zostaną pokryte. 
Program 3D powinien także umożliwiać łatwe definiowanie widoku tworzonego obiektu (kamery widzące pracę z różnych ujęć), obracanie projektu i możliwość jego animowania. 
W tych programach jednak najważniejszą sprawą jest przejrzysty i łatwy w obsłudze interfejs użytkownika, co przy takim natłoku funkcji ma bardzo duże znaczenie. 
Przedstawione tu wymagania to tylko te, które są najważniejsze i najczęściej potrzebne. Wiadomo, że każde zadanie może postawić nowe wymagania, które do tej pory okazywały się zbędne. Dlatego lepiej, żeby program oferował więcej niż wydaje się, że jest nam potrzebne. Najwyżej nie będziemy tego używać, lecz warto to mieć w zanadrzu.

Program to nie wszystko
Mimo że Raport poświęcony jest oprogramowaniu, to nie można nie wspomnieć o sprzęcie. Aplikacje graficzne są dość wymagające i dlatego właśnie podajemy kilka rad i wskazówek dotyczących sprzętowej części peceta. 

Procesor
Zacznijmy od serca, czyli procesora. Nie ma się co oszukiwać: im będzie szybszy, tym sprawniej będzie działała każda aplikacja, również graficzna. Pamiętajmy jednak, że składanie gazetek czy korekta obrazów bitmapowych nie obciążają tak procesora, jak np. programy wektorowe czy 3D. Te ostatnie do swojej poprawnej pracy najchętniej skorzystałyby z najnowszych i najszybszych modeli procesorów. Myśląc jednak realnie musimy wyważyć wszystkie czynniki. Słabszy procesor co prawda pozwoli nam na wykonanie tych samych operacji co najlepszy model, ale będzie potrzebował na to samo o wiele więcej czasu. Jeżeli więc czas nas nie goni, to nie powinniśmy zbytnio zastanawiać się nad procesorem, o ile tylko ma on zegar na poziomie ok. 600 MHz. 

Ile RAM-u?
Dużo ważniejszym niż szybkość pracy procesora jest wielkość pamięci RAM zainstalowanej w komputerze. Szczególnie ważne jest to dla programów służących do obróbki zdjęć. Jeżeli chcemy obrabiać zeskanowany z wysoką jakością slajd, to 128 MB pamięci wydaje się niezbędnym minimum. Duża pamięć przydaje się również, kiedy pracujemy w tym samym czasie z kilkoma otwartymi aplikacjami lub oknami tego samego programu. 
Reguły są takie, że obraz bitmapowy, np. podczas dodawania efektów może wymagać ok. 3-5 razy więcej pamięci niż jego wielkość. Do tego dochodzi jeszcze ok. 15 MB potrzebnych na pliki historii, które pozwolą ewentualnie usunąć wprowadzoną zmianę (tzw. Undo). Warto pamiętać, że standardowo aplikacje graficzne przydzielają sobie 50% fizycznej pamięci RAM. Jeżeli pracujemy tylko z jednym programem (lub mamy 256 MB RAM), to powinniśmy zmienić tę wartość na 75% (zmiany dokonuje się w menu odpowiedzialnym za preferencje programu). 
Drugi sposób na kłopoty z niedoborem pamięci to ustawienie tzw. pamięci wirtualnej Windows. Polecam ustawienie jej na wartość odpowiadającą 2-, 3-krotnej wielkości RAM-u. Plik pamięci powinien znajdować się na najszybszym z dysków systemowych. Na tym samym dysku powinniśmy także deklarować katalogi tymczasowe dla aplikacji graficznych. Pamiętajmy przy tym, że na dysku powinno być co najmniej 250 MB wolnego miejsca zanim uruchomimy jakikolwiek program. 

Dysk twardy
Pisząc o pamięci, nie możemy pominąć dysku twardego. Wiadomo, że im będzie nowszy, tym będzie lepszy, szybszy. Jednak z użytkowego punktu widzenia dużo ważniejsza jest jego pojemność. Każdy skan, każda praca potrzebuje miejsca na jej przechowanie. W momencie kiedy np. zaczynamy składać firmowy biuletyn, pojawiają się następne zdjęcia, wykresy itd. Słowem każdy numer, każde zadanie będzie wymagało miejsca na dysku. Do tego dochodzą również coraz to bardziej pamięciożerne aplikacje graficzne. Dlatego jeżeli nie mamy nagrywarki CD-RW lub nie chcemy zbyt często wypalać płyt, powinniśmy zaopatrzyć się w przynajmniej 10-gigabajtowy dysk. 

Coś dla oczu - monitor
Obok pamięci równie ważny jest monitor. To przecież na niego patrzą nasze oczy podczas tworzenia projektu. Z tego względu powinien on mieć nie tylko odpowiednie parametry techniczne, ale powinien też oferować wysoką jakość obrazu (ostrość, wierność kolorów). Do zastosowań domowych 17-calowy monitor będzie w pełni wystarczający. Oferuje na tyle duże pole obrazu, że zmieści się na nim większa część pracy. Zwróćmy tylko uwagę, żeby pracował z rozdzielczością 1280×1024 przy odświeżaniu pionowym minimum 75 Hz, a najlepiej 85 Hz. Ma to niebagatelne znaczenie dla naszych oczu. Kilka godzin pracy przy monitorze o gorszych parametrach zapewne skończy się bólami oczu i głowy. Ale uwaga: czasem zdarza się, że karta grafiki jest ustawiona na 85 Hz, a mimo to monitor wciąż pracuje z minimalnym, np. 56-herzowym odświeżaniem. Często przyczyną takiego stanu rzeczy jest zainstalowanie standardowych sterowników monitora Plug&Play zamiast przeznaczonych dla danego modelu. Ustawiając monitor warto czasem również zwiększyć wielkość czcionki ekranowej do 125%. Wtedy wszystkie napisy menu nie będą aż tak mikroskopijne. 

Karta grafiki
Co do karty grafiki, to nie mamy się czym zbytnio przejmować. Wystarczy taka, która będzie potrafiła spełnić opisane wyżej wymagania. Wyjątkiem jest tu praca z aplikacjami 3D, szczególnie kiedy nie tylko kreujemy obiekty, ale również je animujemy. Tutaj karta im będzie lepsza, tym łatwiej poradzimy sobie z wykonaniem projektów. 


W gąszczu programów
Sądzę, że to wprowadzenie pokazało, jakie cechy powinien mieć program graficzny w zależności od planowanego zadania oraz na jakim komputerze powinniśmy zainstalować tego typu aplikację. Teraz na wybieg zapraszamy głównych graczy - aplikacje graficzne. 
Nie będziemy opisywać tutaj wszystkich. Główny nacisk kładziemy na te programy, które są osiągalne i użyteczne dla większości użytkowników. Jeżeli są od tego jakieś wyjątki, uzasadniamy je w tekście. Programy prezentujemy w porządku alfabetycznym. Przy każdym z nich umieszczone są: nasza ocena, adres internetowy producenta oraz cena.

 

Co i jak testowaliśmy?
Każdy z opisywanych programów sprawdzaliśmy pod względem przydatności do poszczególnych zadań graficznych, które szczegółowo opisujemy obok. Rezultatem testu są oceny w skali od 1 do 6, które mówią, na ile program jest przydatny do realizacji poszczególnych zadań. Z tych ocen cząstkowych wynika ocena ogólnej przydatności i wszechstronności programu. W tej ocenie poszczególne wyniki przeliczone zostały procentowo według następującego schematu: 

Ocena końcowa[%] = (z1×w1 + z2×w2 + z3×w3 + z4×w4 + z5×w5)/2
Gdzie: z1, z2 ... z5 - ocena poszczególnych zadań, 
w1, w2 ... w5 - wagi odpowiadające tym zadaniom.
z1 - obróbka zdjęć (waga = 41%)
z2 - wizytówki, loga (waga = 15%)
z3 - gazetki, małe DTP (waga = 11,5%)
z4 - tworzenie stron WWW (waga = 21,5%)
z5 - grafika 3D (waga = 11%)

Jak interpretować prezentowane wyniki? W przypadku ocen pokazujących, jak dana aplikacja sprawdza się w realizacji poszczególnych zadań, sprawa jest oczywista. Ocena ogólnej przydatności pokazuje nam, na ile jedna aplikacja jest wszechstronna, czyli inaczej mówiąc - czy jeden program będzie w stanie poradzić sobie z różnorodnymi zadaniami, bez potrzeby wydawania pieniędzy na kolejne aplikacje. Oprócz patrzenia na oceny, zachęcam do lektury opisów programu, które w głównej mierze powinny pomóc w wyborze.

 

3D WorldBuilder 3.9 
Aplikacja przeznaczona jest do budowania światów 3D. Wyposażona jest w prosty i czytelny interfejs, w którego poznaniu pomaga dołączony tutorial. Program raczej przeznaczony jest do tworzenia środowiska dla trójwymiarowych gier w stylu FPP (jak Quake czy Tomb Raider). Można od niego zacząć swoje wchodzenie w świat 3D, ale do poważniejszej pracy raczej się nie nadaje. 
Uwaga! Podczas instalacji program pyta o numer seryjny, który dostajemy po zarejestrowaniu się na stronie.


Producent: http://www.morfit.com/ 
Cena: careware

Amapi 3D 5.1 
Amapi może zaspokoić wymagania zawodowych projektantów, lecz zarazem jest na tyle prosty, aby mogli używać go początkujący użytkownicy. Intuicyjny interfejs użytkownika oferuje do wyboru dwie możliwości: interfejs "Standard" i "Natural Design". Wygląd palet narzędziowych można dostosowywać do indywidualnych potrzeb. Pozwala to użytkownikowi dynamicznie modelować przedmiot przez działanie na jego szkicu lub profilu. Program posługuje się podczas tworzenia płaszczyznami parametrycznymi NURBS. 
Amapi ma także moduł renderowania, sprawdzający się w zastosowaniach domowych. Za jego pomocą możemy w krótkim czasie obejrzeć orientacyjny wygląd utworzonego obiektu (wstępny rendering). Wartą odnotowania funkcją programu jest transformacja (morfing), umożliwiająca w bardzo prosty sposób przekształcenie jednego przedmiotu w inny. Powstałą w ten sposób animację można zapisać do pliku w formacie np. QuickTime. Ciekawą funkcją jest Skinning, która pozwala zaznaczyć zestaw otwartych lub zamkniętych krzywych i utworzyć łączącą je siatkę (mesh). Funkcja ta jest wprost wymarzona do tworzenia modeli ludzkiej twarzy, bowiem za jej pomocą możemy w łatwy sposób zmieniać np. mimikę. Amapi potrafi importować i eksportować pliki w formatach wielu popularnych programów graficznych. Najważniejsze jest to, że program ma minimalne wymagania sprzętowe. Efekt końcowy nie ustępuje jakością pracom tworzonym w profesjonalnych programach do modelowania przestrzennego. Publikowanie trójwymiarowych, interaktywnych animacji w Internecie ułatwia bardzo ciekawa funkcja, jaką jest eksport do formatu ZAP. Rozmiary pliku są przy tym zredukowane do zaledwie kilku kilobajtów, co powoduje, że wczytywanie animacji nawet przy powolnym transferze danych jest bardzo szybkie.


Producent: http://www.tgs.com/ 
Cena: 399 USD

Bryce 4 
Jest to dość specyficzny program 3D. Jego zadaniem jest tworzenie nieistniejących krajobrazów. Mamy do dyspozycji bardzo bogate menu, które moim zdaniem jest jednak mało czytelne - bez podręcznika ani rusz. Lecz gdy zapoznamy się z oferowanymi przez program funkcjami, okazuje się, że jego możliwości są ogromne. Program, mimo że dość wąsko wyspecjalizowany, ma funkcjonalność pakietów 3D z górnej półki: bogate biblioteki obiektów, tekstur. Tworzenie scenerii ułatwia dynamiczny edytor terenu, środowiska i pogody. Możliwe są również operacje pomiędzy obiektami zgodne z algebrą Boole'a. Dodatkowo każdy ze światów może być jeszcze animowany! Po wykreowaniu prace możemy albo zapisać w jednym z formatów rozumianych przez aplikacje 3D, albo jako obraz bitmapowy (TIFF, JPG).


Producent: http://www.corel.com/ 
Cena: 199 USD

Cinema 4D GO 
Jest to aplikacja do tworzenia grafiki przestrzennej. Jej "ojcami" są profesjonalne wersje SE i XL. GO oferuje funkcjonalność i szybkość swoich poprzedników, lecz za znacznie niższą cenę (wersja XL kosztuje ponad 3000 DM). Dzięki swoim możliwościom sprawdzi się w przygotowywaniu grafik 3D do dokumentów czy Internetu. Bez problemu możemy przygotować również animacje i wysłać ją na wyjście wideo w formacie S-VHS z oversamplingiem 4×4. Cinema wyposażona jest w dobry moduł renderujący, który szybko i bardzo dokładnie nakłada tekstury. Za fotorealizm obiektów odpowiadają dobrze przygotowane algorytmy antyaliasingu, autentyczne odbicia, możliwość ustawienia formatu filmu, głębi ostrości, kąta widzenia obiektywu itd.


Producent: http://www.maxon.de/ 
Cena: 300 DM

Cool 3D 3.0
Prosty program do tworzenia trójwymiarowych, również animowanych ozdobników do dokumentów, prezentacji i stron WWW. Najlepiej sprawdza się w generowaniu przestrzennych napisów, którym możemy nadawać dowolne kształty i wypełnienia. Tworzoną pracę możemy także wzbogacić o obiekty geometryczne lub dodać dowolnie narysowane kształty oraz obrazy bitmapowe. Cool 3D umożliwia kontrolowanie przebiegu kreowanych animacji przez okno timeline. Proces tworzenia ułatwiają biblioteki tekstur, style animacji, style oświetlenia i efekty specjalne. Prace można zapisywać w formatach: BMP, GIF, JPEG, TGA lub jako animacje w formatach GIF, AVI, MOV.


Producent: http://www.ulead.com/ 
Cena: 79,95 USD

CorelDRAW 10 
Nazwa tego pakietu kojarzona jest najczęściej z wektorową aplikacją o tej samej nazwie. W istocie jest to zestaw wszechstronnych programów. Pierwszy z nich to moduł wektorowy, właśnie CorelDRAW. Moim zdaniem idealny program wektorowy, który w najnowszej edycji doczekał się kilku udoskonaleń: możemy teraz dowolnie modyfikować kształt ramki z tekstem, przypisywać obiektom linki i skrypty internetowe, tworzyć obraz typu rollover, zapisywać projekt jako stronę WWW i wiele innych. Drugi element pakietu to Photo-Paint odpowiedzialny za edycję grafiki bitmapowej. Nie oferuje co prawda takiej funkcjonalności jak Photoshop, ale jest stosunkowo dobrym i wszechstronnym programem wyposażonym we wszystkie potrzebne narzędzia. 
W dziesiątej wersji do pakietu dodano program R.A.V.E., który oferuje to samo co DRAW plus możliwość wprowadzania animacji tworzonych obiektów i ich zapisywanie w popularnych formatach filmowych lub też jako animacje dla Internetu (Flash). Całość uzupełniają aplikacje narzędziowe: Corel Capture do przechwytywania ekranów, narzędzie do tworzenia tekstur Corel Texture, program do wektoryzacji bitmap i rozpoznawania tekstu - Corel OCR-Trace oraz ogromna biblioteka clipartów (ponad 40 tys). Moim zdaniem ten pakiet powinien być w każdym komputerze.


Producent: http://www.corel.com/ 
Cena: 550 USD (upgrade - 240 USD)

Custom Photo 
Składa się on z dedykowanego domowym użytkownikom programu Photo House 5 (jest składnikiem także innych aplikacji Corela) i aplikacji Project Designer oraz ponad 4000 zdjęć, 4000 clipartów, 1000 przykładowych szablonów projektów itd. Photo House 5 przeznaczony jest do edycji fotografii. Project Designer zaś służy do realizacji projektu. Po jego uruchomieniu mamy do dyspozycji czytelne menu, które pozwala wybrać jeden z gotowych projektów albo od podstaw stworzyć własny. Przygotowane szablony podzielone zostały na 21 kategorii. Wybierając konkretny, możemy także skorzystać z gotowych pomysłów jego dalszej realizacji. Wszystkie szablony utrzymane są raczej w amatorskim niż profesjonalnym stylu. Obsługa obu programów jest bardzo prosta. Praca rozpoczyna się od wyboru źródła fotografii: aparat cyfrowy, skaner lub plik. Następnie korzystamy z notatnika, którego szereg zakładek pozwala na zmianę rozmiarów fotografii, poprawienie jej jakości, wykonanie retuszu i dodanie efektów specjalnych czy wykonanie montażu. Najważniejsze dla mniej zaawansowanych użytkowników są wyświetlane w notatniku informacje, co i kiedy zrobić, żeby np. usunąć efekt czerwonych oczu albo usunąć ze zdjęcia zadrapania i skazy. Photo House współpracuje z Designerem, do którego za pomocą jednego kliknięcia myszą możemy przesłać poprawione zdjęcie (funkcja działa także w drugą stronę). Projekty możemy zapisać jako witrynę WWW.


Producent: http://www.corel.com/ 
Cena: 29,99 USD

Fireworks 4 
Ten program przeznaczony jest do przygotowywania grafik na stony internetowe. Główną zaletą tej aplikacji jest łatwe tworzenie przycisków, map graficznych, animowanych GIF-ów i optymalizowanie grafiki dla WWW. Nie zabrakło narzędzi do dzielenia dużych obrazów na mniejsze fragmenty, ich opytmalizacji i przypisywania im różnych interakcji. Edycja może odbywać się na superprecyzyjnym poziomie pojedynczych pikseli. Możliwości programu poszerzają m.in. narzędzia wektorowe (krzywe), edycja tekstu, zestaw efektów specjalnych, bogate style pędzli. Fireworks pozwala przypisywać przyciskom skrypty Javy i zadania typu rollover. Bardzo przydatna podczas pracy jest również możliwość importowania grafik z programów bitmapowych (Photoshop, Illustrator) wraz z zachowaną strukturą warstw.


Producent: http://www.macromedia.com/  
Cena: ok. 1900 zł

GIF Animator 
Ten prosty w obsłudze program dedykowany jest przede wszystkim webdesignerom - pozwala tworzyć animowane GIF-y, np. banery reklamowe. Z programem albo pracujemy korzystając z tzw. czarodziejów (dzięki którym program krok po kroku prowadzi użytkownika przez proces budowania animacji, aż po jej optymalizację), albo tradycyjnie - używając funkcjonalnego interfejsu użytkownika i bogatej palety narzędzi. Aplikacja umożliwia tworzenie i modyfikowanie pojedynczej animacji lub łączenie kilku animacji. Umieszczanie oraz manipulowanie poszczególnymi klatkami animacji odbywa się za pomocą myszki, przy użyciu techniki drag&drop. Każda ramka animacji może być dowolnie przycinana i obracana. Możliwe jest tworzenie banerów zawierających animowany tekst i stosowanie efektów przenikania. GIF Animator pozwala zapisywać animacje do formatów AVI, MOV, Autodesk lub jako sekwencje obrazków. Gotowe dzieła mogą być także zapisane jako plik wykonywalny EXE.


Producent: http://www.ulead.com/ 
Cena: 39,95 USD

Gimp 1.2 
Program znany jest głównie z platform linuksowych. Od pewnego czasu jest jednak dostępny w wersji dla Windows. Rozprowadzony na zasadach bezpłatnej licencji GPL jest obok Paint Shop Pro najlepszym programem niekomercyjnym. Program wyposażony jest w specyficzny interfejs, który efektywnie wykorzystuje całe dostępne dla programu miejsce ekranu. Pierwszy rzut oka na program sprawia wrażenie, że Gimp to klon Photoshopa. Nie jest to prawda, choć możliwościami nie ustępuje mu aż tak bardzo. I najważniejsze, że jest całkowicie za darmo!


Producent: http://www.gimp.org/ 
Cena: bezpłatna licencja GLP

Illustrator 9 
Program wektorowy producenta najbardziej znanego z Photoshopa. Jak przystało na narzędzie dla profesjonalistów, aplikacja została wyposażona we wszystko, co w grafice wektorowej jest potrzebne. Znalazły się w nim jednak także zupełnie nowe możliwości, których nie ma w innych programach. Po pierwsze, technika otrzymywania efektu przezroczystości, który nadajemy obiektom, ich grupom, a nawet całym warstwom z rozróżnieniem na obrys i wypełnienie obiektów. W ramach tego samego tekstu możemy przypisać różne rodzaje przezroczystości pojedynczym znakom lub słowom. Drugie, co wyróżnia Illustratora to narzędzia dla twórców witryn WWW. Program w prosty sposób przekształca projekty wektorowe w zoptymalizowane bitmapy. Możliwe jest także tworzenie prezentacji i animacji przeznaczonych dla Internetu w postaci uniwersalnych plików wektorowych formatów Flash (SWF) i Scalable Vector Graphics (SVG). Program umożliwia eksport całych plików graficznych lub pojedynczo każdej warstwy w formacie SWF. Z kolei SVG, łączący możliwości formatu Flash i języków XML, CSS oraz animacji w DHTML, pozwala na prezentowanie trójwymiarowych, interakcyjnych obiektów w publikacjach elektronicznych i w Internecie.


Producent: http://www.adobe.com/ 
Cena: 3160 zł

NeoPaint 4b 
Jest to prosty program do tworzenia i retuszu cyfrowych obrazów. Interfejs użytkownika dostosowuje swój wygląd w zależności od tego, jakie narzędzia wykorzystujemy. Oprócz podstawowych narzędzi, NeoPaint wyposażony jest w ponad 50 efektów specjalnych. Nie zabrakło także opcji umożliwiających korekcję jasności, kontrastu, nasycenia i balansu kolorów. Niestety, tutaj daleko mu nawet do Paint Shop Pro. Nie współpracuje również z warstwami. Ciekawostką jest fakt, że programu można użyć do przygotowywania ikon i kursorów nawet animowanych.


Producent: http://www.neosoftware.com/ 
Cena: 59,95 USD

Painter 6 
To już szósta wersja najlepszego z dostępnych na rynku programów malarskich. Program zaskakuje swym opakowaniem - jest sprzedawany w blaszanej "puszce na farbę", do której otworzenia trzeba użyć śrubokręta. Swoimi podstawowymi możliwościami przypomina Adobe Photoshopa. Głównym atutem programu jest przeogromny wybór narzędzi malarskich, m.in. kredka świecowa, pastel, ołówek, węgiel, akwarela, farba olejna. Przybory "zachowują się" tak jak ich odpowiedniki w pracowni malarza. Dlatego na przecięciu się dwóch pociągnięć: żółtego i niebieskiego pędzlem farbą akwarelową powstanie barwa zielona - kolory wymieszają się. Podobnie jest z kryciem i nakładaniem różnych narzędzi. Jeżeli jeszcze do komputera mamy podłączony czuły na nacisk tablet, to wtedy w zależności od siły nacisku zmienia się grubość i intensywność rysowanej kreski. Jednak narzędzia to tylko część potęgi Paintera. Kolejną łączącą ten program z pracownią malarską cechą jest biblioteka papierów. Każdy artysta znajdzie tu swój ulubiony rodzaj "nośnika", począwszy od papieru ze zwykłego bloku, przez papier młotkowy, czerpany po fakturę szkła. Do tego dochodzą warstwy oraz bogaty zestaw efektów. 
Najnowsza wersja programu zawiera również kilka narzędzi do tworzenia grafiki na potrzeby WWW: narzędzie do dzielenia pracy na fragmenty (slices), tworzenie obrazów zmieniających się po najechaniu myszką (rollover), narzędzia do tworzenia wypukłych przycisków, plików tła. Ten program, ze względu na jego wąską specjalizację, polecamy raczej osobom z zacięciem artystycznym.


Producent: http://www.corel.com/ 
Cena: 399 USD

Paint Shop Pro 7 
Najbardziej chyba znany obok Photoshopa program graficzny. Jego podstawową, ale nie jedyną, zaletą jest status shareware. Program oferuje zestaw wszystkich potrzebnych narzędzi, zarówno edycyjnych, jak i korekcyjnych. Współpracuje z trzema rodzajami warstw: wektorowymi, rastrowymi i korekcyjnymi. Pierwsze dwa typy są oczywiste, natomiast warstwa korekcyjna pozwala wprowadzać poprawki jasności, kontrastu, nasycenia barw bez potrzeby wprowadzenia tych zmian na stałe. Nie zabrakło także zbioru efektów specjalnych (11 kategorii). Najnowsza wersja dystrybuowana jest z modułem do tworzenia animacji Animation Shop 3.0. Jest on szczególnie przydatny podczas przygotowywania ruchomych banerów, ikon czy kursorów. Jeśli nie chcemy wydawać zbyt dużo pieniędzy, koniecznie sięgnijmy po ten program.


Producent: http://www.jasc.com/ 
Cena: shareware, opłata 99,95 USD

PhotoImpact 6 
Jest to dość specyficzny program do obróbki bitmap. Specyficzny dlatego, że oprócz korekcji i retuszu zdjęć położono tutaj nacisk na grafiki i teksty dla stron WWW. Łatwy w obsłudze interfejs pomaga szybko poprawić zeskanowane zdjęć: zmiana jasności, kontrastu, kolorów, usuwanie efektu "czerwonych oczu", wyostrzanie. Specjalne narzędzia umożliwiające modyfikację wyglądu tekstu, zarówno jego kształtów, jak i materiału wypełniającego (np. neon, metal) przydają się podczas tworzenia grafik internetowych. Pomocne okazują się tutaj także przybory malarskie i bogata biblioteka efektów specjalnych (60) typu deszcz, śnieg, gwiazdy. Dołączono także narzędzia generujące dowolnego kształtu trójwymiarowe przyciski, różne wzory tła na strony WWW. Program potrafi również automatycznie generować kod HTML. Poza tym potrafi on łączyć wszystkie elementy strony: tekst, grafikę, animacje, tabele, przekształcając je w gotowy kod HTML. Dostępne jest także tworzenie kodu JavaScript.


Producent: http://www.ulead.com/ 
Cena: 89,95 USD

PhotoLine 32 7.1 
Shareware’owa aplikacja służąca do edycji cyfrowo zapisanych obrazów. Interfejs użytkownika wzorowany jest na liderze tego typu programów, czyli Adobe Photoshopie. Obsługuje warstwy, współpracuje z wtyczkami plug-in, ma zestaw podstawowych narzędzi. Ma nawet narzędzie do rysowania krzywych wektorowych, które można wypełniać kolorem lub teksturami. Jednak już po pierwszym uruchomieniu widać, że jest kierowany do użytkowników stawiających dopiero pierwsze kroki w dziedzinie grafiki komputerowej. Nie znajdziemy w nim ani funkcji Poziomów, ani Krzywych.


Producent: http://www.pl32.com/ 
Cena: 69 USD

PhotoModeler 3.1 
Program pozwalający zamienić płaskie obrazy na obiekty przestrzenne. Wszystko to jest możliwe dzięki fotogrametrii - nauce pozwalającej na budowanie obiektów 3D z fotografii. Obiektem wejściowym może być jakiekolwiek zdjęcie. W programie przypisane zostaną obiektom punkty, linie i tekstury materiałów. Przygotowany obiekt możemy zapisać w jednym z formatów rozumianych przez inne aplikacje 3D (DXF, 3DS, VRML). Praca z programem jest stosunkowo prosta. Tym bardziej, że pierwszą aplikacją po otworzeniu jest plik dobrze skonstruowanego tutoriala.


Producent: http://www.photomodeler.com/ 
Cena: wersja Litle jest darmowa

Photoshop 6.0 
Przy opisie tego programu trzeba zacząć od tego, że jest to idealny program do obróbki grafiki bitmapowej. Przede wszystkim mamy tutaj do dyspozycji niezwykle precyzyjne narzędzia do korekty skanowanych zdjęć i ich retuszu. Mimo że nazwy i wygląd niektórych z nich są podobne do tych z innych programów, to tutaj są one najwyższej jakości. Dlatego właśnie ten program używany jest przez profesjonalistów. Obok narzędzi korekcyjnych znajdziemy duże menu poświęcone selekcji i warstwom. W najnowszej wersji Photoshop zyskał również obsługę obrazów wektorowych. Można teraz łatwo tworzyć figury geometryczne o różnorodnych kształtach (elipsa, prostokąt, linia itp.). Obiekty wektorowe mogą się ze sobą dowolnie łączyć zgodnie z regułami znanymi z działań przeprowadzanych na zbiorach (suma, część wspólna itp.). Program wyposażony jest także w bardzo dobry mechanizm edycji tekstu: łatwe ustawianie typu, wielkości, koloru, kąta nachylenia czcionki, kontrola paragrafu, wektorowe zakrzywianie linii tekstu. Oczywiście w programie tej klasy nie zabrakło bardzo bogatego zestawu efektów specjalnych, ale nie są to fajerwerki, lecz przydatne w twórczej pracy narzędzia. 
Nowoczesne narzędzia graficzne i umieszczone w bibliotekach style umożliwiają generowanie przycisków, składowych menu i wielu innych typowych elementów graficznych stron WWW. Można je łatwo integrować z językiem JavaScript, tworząc interaktywne elementy dokumentów HTML. Do programu dołączony jest inny produkt firmy Adobe - ImageReady 3.0, którego głównym zadaniem jest przygotowywanie i optymalizacja grafiki przeznaczonej do Internetu. 
Photoshop jest drogim programem, ale często jego poprzednie wersje są dołączane do skanerów, a wtedy jego koszt znacznie spada. Być może jest to jeden ze sposobów na jego tańszy zakup.


Producent: http://www.adobe.com/ 
Cena: ok. 4600 zł

Print House 2000 
Bardzo prosty w obsłudze program do tworzenia domowych publikacji i edycji map bitowych. Dzięki wbudowanemu kreatorowi możemy w prosty sposób przygotować kalendarz, kartkę z życzeniami czy dyplom. Wszystko to jest wspierane ogromną, biblioteką 80 000 gotowych wzorów i clipartów. 
W praktyce Print House składa się z dwóch samodzielnych programów: Print House 5 i Photo House 5. Pierwszy służy do projektowania wektorowego, drugi do obróbki bitmap. Photo House wyposażono w kreator ilustracji, który przez kolejne zapytania i uściślenia żądanego dokumentu, wzbogacone miniaturkami przeglądanych szablonów, szybko doprowadza użytkownika do zamierzonego celu. 
Gdy wybierze się już ten właściwy szablon (np. kartkę świąteczną), bez trudu można powielić go na cały obszar zadruku. Szablon składa się z odpowiedniej liczby wzorców, w pełni zagospodarowujących zadeklarowany format strony. Photo House zawiera podstawowe narzędzia do edycji cyfrowych. Pozwala na kadrowanie, zmianę wielkości, rozdzielczości i formatu graficznego ilustracji, a także dodanie tekstu do zdjęcia oraz wprowadzanie korekcji kolorystycznej. Do dyspozycji znajduje się też wiele artystycznych efektów specjalnych. Pamiętajmy jednak, że jest to program kierowany głównie do tych użytkowników, którzy wolą posługiwać się wszelkiego rodzaju kreatorami, więc niektóre opcje "ręczne" pozostawiają wiele do życzenia.


Producent: http://www.corel.com/ 
Cena: 69 USD

Print Office 2000 
W tym pakiecie Corela dedykowanym do małych biur znalazły się cztery osobne programy. Znany już z innych opisów Photo House 5, Print Office 5, CorelCENTRAL 9 i WEB.DESIGNER 2. Aplikacja Print Office 5 działa właściwe tak samo, jak Print House z tym, że nastawiona jest na druki wykorzystywane w biurze: wizytówki, broszury itp. Dwie pozostałe aplikacje nie należę już do grona "graficznych". CENTRAL to zaawansowany menedżer zadań, a WEB.DESIGNER jest aplikacją do tworzenia i zarządzania stronami WWW. Paint Office 2000 jest na pewno godny polecenia dla biur, które nie mają specjalizowanej sekcji graficznej, a potrzebują od czasu do czasu przygotować szybko jakieś materiały.


Producent: http://www.corel.com/ 
Cena: 49,99 USD

Publisher 2000 PL 
MS Publisher jest programem do tworzenia publikacji, czyli tzw. składu komputerowego. Program przygotowany został z myślą o wszystkich użytkownikach. Dlatego pierwsze, co od razu można zauważyć to prosty i przejrzysty interfejs, rozbudowana pomoc, gotowe szablony i kreatory użytecznych publikacji, które ułatwiają znacznie osiągnięcie zamierzonego efektu. W bogatej bibliotece dołączonej do programu i umieszczonej wraz z nim na jednym krążku CD-ROM znajdziemy m.in. kilkadziesiąt dekoracyjnych czcionek, zbiór przeszło tysiąca skatalogowanch symboli i grafik przykładowych, w tym kilkadziesiąt artystycznych obramowań oraz szereg wzorców kalendarzy, wizytówek, ulotek, folderów i innych powszechnie używanych akcydensów.
Szpalty tekstowe i pola zdjęciowe tworzone są w postaci ramek, które możemy dowolnie układać na stronie (teksty "przelewają się" pomiędzy szpaltami automatycznie; wyrazy dzielone są zgodnie z polskimi zasadami ortograficznymi). Program wykrywa nieregularny obrys grafiki i potrafi "oblać" ją tekstem po nieregularnej ścieżce i w zadanej odległości. Przy składaniu większej ilości tekstu można utworzyć własne style określające atrybuty czcionki, odstępów międzyliterowych, międzywyrazowych i interlinii oraz sposobu uporządkowania tekstu w akapicie. Publisher z pewnością pomoże łatwo przygotować większość biurowych publikacji.


Producent: www.microsoft.com/poland 
Cena: 430 zł

Strata 3D 3.0.2 
Program przeznaczony jest do modelowania trójwymiarowego. W przeciwieństwie do innych tego typu aplikacji ta jest bardzo prosta w obsłudze i na dodatek darmowa. Intuicyjny w obsłudze interfejs użytkownika nie powinien sprawić kłopotu nawet początkującym. Kolejna zaleta to szybkie i dobre jakościowo renderowanie obiektów materiałami, które instalują się wraz z programem (tła, tekstury, efekty specjalne). Co tu dużo pisać, ten program trzeba zainstalować tym bardziej, że jest całkowicie za darmo (musimy się jedynie zarejestrować).


Producent: http://www.3d.com/ 
Cena: freeware

 

  Nasz wybór


 
CorelDRAW 10
Najwszechstronniejszy
Adobe Photoshop 6
Najbardziej potrzebny
Gimp 1.2
Dobry i bezpłatny
Za najwszechstronniejszy uznalismy pakiet CorelDRAW . Pozwala on właściwie na kompleksowe wykonanie większości zadań graficznych. Do tego wyboru przyczynia się również jego stosunkowo niewygórowana cena. Czy będziemy przygotowywać grafikę na WWW, czy poprawiać archiwalne zdjęcie, zawsze musimy sięgnąć po aplikację do obróbki map bitowych. My najchętniej sięgamy do powaznego narzędzia, jakim jest Adobe Photoshop 6. Jest to najlepszy program niekomercyjny do edycji bitmap, od niedawna dostępny dla środowiska Windows. Mozliwościami niewiele ustępuje doskonałemu Adobe Photoshop, ale posiada specyficzny interfejs do którego trzeba sie przyzwyczaić.